
LiPo eli litiumpolymeeriakut ovat käytännössä vallanneet radio-ohjattavien maailman. Vain jossain lähettimissä ja vastaanottimissa saatetaan käyttää jotain muita akkutyyppejä, esimerkiksi NiCd, NiMH tai LiFe akkuja, koska ne soveltuvat aavistuksen paremmin, vaikkapa juuri radiolähettimen käyttöön. Emme paneudu nyt kuitenkaan siihen, mikä on ultimaattisesti paras akkutyyppi, vaan siihen, miten LiPo-akkuja tulee käsitellä, jotta niistä olisi mahdollisimman vähän vaaraa käyttäjälleen. LiPo akuilla on hyvä hyötysuhde ja pieneen tilaan saadaan varastoitua paljon energiaa, joka saadaan myös purettua suurella virralla. Mutta LiPo akut ovat myös vaarallisempia kuin vanhemmat NiCd ja NiMH akut ja niiden käytössä tulee olla huolellinen.
Käytäntö on myös osoittanut että uuden LiPo-akun virrananto ei ole vielä ihan täysin 100%, mutta jo muutaman lataussyklin jälkeen akku alkaa selvästi ”potkimaan” eli antamaan virtaa paremmin ulos.
Mitä sitten pitää tietää? Ja minkälainen akku sopii omaan käyttöön?
- Ensimmäinen asia joka tulee huomioida on akun fyysinen koko, paino sekä kapasiteetti sillä fyysisesti liian iso akku ei vain mahdu lennokkisi sisään ja liian painava akku puolestaan heikentää lennokkisi suorituskykyä, vaikka akku olisi ominaisuuksiltaan huippuluokkaa. Kapasiteetti taas on sidoksissa edellisiin, koska LiPo akkujen ominaisuuksista johtuen tiettyyn kokoon saadaan vain tietyn verran raaka-aineta, jolloin esimerkiksi fyysisesti isompi ja painavampi akku on myös kapasiteetiltään isompi. Tähän vaikuttaa tietenkin vielä kuinka monta kennoa akussa on.
- Toinen on akun jännite. LiPo-akun ominaisjännite per kenno on 3,6-3,7 volttia. Tyypillisesti lennokit käyttävät 3- tai 4-kennoisia akkuja (siis 3S tai 4S), jolloin käyttöjännite on joko 11,1V tai 14.8V. Se, kuinka isoa jännitettä käytät, riippuu paljon lennokistasi ja paljonko sen nopeudensäädin kestää. Tyypillisesti aloittelijoille sopivat koneet toimivat 3S-akuilla eli 11,1V ja esimerkiksi 70mm EDF:llä varustettu hävittäjä 6S (22,2V) tai jopa 12S (44,4V).
- Kolmas kriteeri on paljonko tarvitset akulta virtaa hetkellisesti, sekä jatkuvasti. Tämä ilmoitetaan C-luvulla, joka kertoo, kuinka nopeasti akkua on turvallista purkaa. Vaikkapa 3-kennoinen LiPo (11,1V) jonka kapasitetti on 1300mAh ja joka on 30C pystytään purkamaan täydestä tyhjäksi teoriassa 2 minuutissa, maksimi purkuvirran ollessa 39A (ampeeria). Mitä isompi C-luku on, sitä suuremalla virralla akkua voidaan purkaa.
- Neljäntenä kriteerinä on akun liitin. Kannattaa valita akkuja sellaisilla liittimillä, joita sinun koneissa on jo valmiiksi. Tietysi jos tiedät, että lennokkisi tarvitsee paljon virtaa, kannattaa valita sellaiset liittimet, jotka myös kestävät sitä. Yleisimpiä liittimiä ovat JST (sisälennokit), XT60 (peruslennokit ja 450-kokoluokan kopterit) ja EC-5 (isommat lennokit ja kopterit).

Lipon turvallinen käyttö
- Älä käytä vaurioitunutta LiPo akkua.
- Latauksessa käytä vain oikeanlaista laturia, jossa on LiPo akuille soveltuva latausohjelma.
- Älä lataa LiPo akkuja rinnan kytkettynä. Mikäli toisen akun kenno on viallinen saattaa ehjät kennot yli-latautua tai jopa syttyä palaamaan.
- Turvallinen latausvirta on yleisesti 1C (esim. 2000mAh akulla 1C=2A)
- Käytä aina latauspussia, koska se on käytännössä ainoa tapa kantaa palava akku ulos.
- Säilytä LiPo-akut varastointijännitteessä paloturvallisessa laatikossa.
- Älä ikoskaan jätä LiPo akkuja lataukseen ilman valvontaa!
- Hävitä vanhat tai rikkinäiset akut asianmukaisesti. Esimerkiksi purkamalla ne mahdollisimman tyhjäksi ja eristämällä navat vaikkapa teippaamalla. Lopuksi toimita tyhjennetyt akut ongelmajätepisteelle.
LiPon merkinnät
Mitä ihmettä siinä LiPo-akussa lukee ja mitä se tarkoittaa? Akkujen päällä on tarra/etiketti, josta selviää akun ominaisuudet. Näiden tietojen perusteella tiedät tarkalleen, millainen akku on kyseessä. Kun olet ostamassa uutta akkua, voi kauppias kysyä näitä tietoja. Jos etikettiä ei ole, etkä tiedä 100% varmuudella mikä akku on kyseessä, ei kannata ottaa riskejä vaan hävittää akku asianmukaisesti.

- 1300 mAh = Akun kapasiteetti
- 11,1V = Akun jännite
- 3S1P = 3 kennoa sarjaan kytkettynä (Series), 1 kennoryhmä rinnan kytkettynä (Parallel)
- 14,43Wh = Energian kokonaismäärä
- 30C = C-luokitus
Alla esimerkkejä 1, 2 ja 3 kennoisten akkujen jännitteistä
| Akku | 1S | 2S | 3S |
| Nimellis V | 3,6-3,7V | 7,2-7,4V | 10,8-11,1V |
| Täysi V | 4,2V | 8,4V | 12,6V |
| Tyhjä V | 3V | 6V | 9V |
| Säilytys V | 3,7-3,85V | 7,4-7,7V | 11,1-11,55V |
Laskentakaavoja
